Demersuri legate de H83 / 1995 - CSAT (beneficiar: Organizatia Nationala Cercetasii Romaniei - ONCR)

Demersurile legate de Hotararea CSAT nr.83 / 1995 (privind infiintarea si functionarea organizatiilor de cercetasi din Romania) au vizat pana in acest moment
1. Consiliul Suprem de Aparare a Tarii
2. Presedintia Romanie

De reamintit ca textul acestei hotarari este reprodus in lucrarea “De la post-comunism la pre-tranzitie” publicata in anul 1997 de catre Grupul pentru Dialog Social (editor - Victor Barsan), cu sprijinul Delegatiei Comisiei Europene in Romania:

Art.1. Aproba propunerea privind adoptarea de masuri pentru intarirea autoritatii Organizatiei Nationale “Cercetasii Romaniei”, ca organizatie unica in Romania, afiliata la OMMS si de interzicere a organizatiilor care nu sunt acceptate de OMMS.
Art.2. Ministerul Invatamantului, Ministerul Tineretului si Sporturilor, Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, Ministerul de Interne, Ministerul Apararii Nationale, prefecturile si primariile vor sprijini activitatea Organizatiei Nationale “Cercetasii Romaniei” si filialelor locale ale acesteia.

Semnat: Presedintele CSAT, Ion Iliescu

In motivatia raspunsurilor prin care nu furnizeaza informatii despre H83 (vezi integral mai jos), CSAT si Presedintia invoca:
Art. 12
(1) Hotararile Consiliului Suprem de Aparare a Tarii se semneaza de presedintele acestuia si se comunica autoritatilor administratiei publice si institutiilor publice la care se refera, integral sau in extras, cu exceptia celor pentru care se hotaraste altfel. Hotararile care au caracter de secret de stat se comunica cu respectarea prevederilor legale privind protectia informatiilor clasificate.
-> Legea nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate
-> H.G. nr. 585/2002 pentru aprobarea Standardelor nationale de protectie a informatiilor clasificate


Legea nr. 182/2002 defineste secretele de stat. Este greu de identificat la care punct din cuprinsul articolului urmator ar putea fi incadrata Hotararea nr. 83.
Art. 17.
In categoria informatiilor secrete de stat sunt cuprinse informatiile care reprezinta sau care se refera la: 
a) sistemul de aparare a tarii si elementele de baza ale acestuia, operatiile militare, tehnologiile de fabricatie, caracteristicile armamentului si tehnicii de lupta utilizate exclusiv in cadrul elementelor sistemului national de aparare; 
b) planurile, precum si dispozitivele militare, efectivele si misiunile fortelor angajate; 
c) cifrul de stat si alte elemente criptologice stabilite de autoritatile publice competente, precum si activitatile in legatura cu realizarea si folosirea acestora; 
d) organizarea sistemelor de protectie si aparare a obiectivelor, sectoarelor si la retelele de calculatoare speciale si militare, inclusiv la mecanismele de securitate a acestora; 
e) datele, schemele si programele referitoare la sistemele de comunicatii si la retelele de calculatoare speciale si militare, inclusiv la mecanismele de securitate a acestora; 
f) activitatea de informatii desfasurata de autoritatile publice stabilite prin lege pentru apararea tarii si siguranta nationala; 
g) mijloacele, metodele, tehnica si echipamentul de lucru, precum si sursele de informatii specifice, folosite de autoritatile publice care desfasoara activitate de informatii; 
h) hartile, planurile topografice, termogramele si inregistrarile aeriene de orice tip, pe care sunt reprezentate elemente de continut sau obiective clasificate secrete de stat; 
i) studiile, prospectiunile geologice si determinarile gravimetrice cu densitate mai mare de un punct pe kilometru patrat, prin care se evalueaza rezervele nationale de metale si minereuri rare, pretioase, disperse si radioactive, precum si datele si informatiile referitoare la rezervele materiale, care sunt in competenta Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat; 
j) sistemele si planurile de alimentare cu energie electrica, energie termica, apa si alti agenti necesari functionarii obiectivelor clasificate secrete de stat; 
k) activitatile stiintifice, tehnologice sau economice si investitiile care au legatura cu siguranta nationala ori cu apararea nationala sau prezinta importanta deosebita pentru interesele economice si tehnico-stiintifice ale Romaniei; 
l) cercetarile stiintifice in domeniul tehnologiilor nucleare, in afara celor fundamentale, precum si programele pentru protectia si securitatea materialelor si a instalatiilor nucleare; 
m) emiterea, imprimarea bancnotelor si baterea monedelor metalice, machetele emisiunilor monetare ale Bancii Nationale a Romaniei si elementele de siguranta ale insemnelor monetare pentru depistarea falsurilor, nedestinate publicitatii, precum si imprimarea si tiparirea hartiilor de valoare de natura titlurilor de stat, a bonurilor de tezaur si a obligatiunilor de stat; 
n) relatiile si activitatile externe ale statului roman, care, potrivit legii, nu sunt destinate publicitatii, precum si informatiile altor state sau organizatii internationale, fata de care, prin tratate ori intelegeri internationale, statul roman si-a asumat obligatia de protectie.

Poate fi ultimul punct (n) corelat cu primirea la Cotroceni, de catre presedintele Ion Iliescu, a secretarului general al Organizatiei Mondiala a Miscarii Scout - Jacques Moreillon (pe 18 decembrie 1995 / la doar 2 luni de la emiterea Hotararii nr.83)? 
Au participat Alexandru Mironov (ministrul tineretului si sportului) si Alexandru Nestorescu Maldiny (presedintele ONCR). La intalnire "a fost solicitat sprijinul Presedintelui Romaniei pentru extinderea si diversificarea activitatii Organizatiei Nationale Cercetasii Romaniei.
[...] Presedintele Ion Iliescu a relevat principalele repere ale programului national de educare a tineretului, cuprins in Strategia nationala de integrare a Romaniei in structurile Uniunii Europene".
(sursa: www.presidency.ro)

Daca da, ce argumente de politica externa au stat in spatele sacrificarii cadrului intern prin emiterea unei hotarari cu caracter anticonstitutional, discriminatoriu si nedemocratic? 
"Sprijinul pentru extinderea si diversificarea activitatii Organizatiei Nationale Cercetasii Romaniei" si "Strategia nationala de integrare a Romaniei in structurile Uniunii Europene" se traduc prin interzicerea celorlalte asociatii cercetasesti si prin "sprijinul" structurilor statului roman (Ministerul Invatamantului, Ministerul Tineretului si Sporturilor, Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, Ministerul de Interne, Ministerul Apararii Nationale, prefecturile si primariile) pentru o singura asociatie (...non-guvernamentala)?
Daca da, care mai poate fi caracterul "non-guvernamental" al unei astfel de organizatii, oricum s-ar numi ea?

Legea nr. 182/2002 noteaza la Art. 24.
(5) Se interzice clasificarea ca secrete de stat a informatiilor, datelor sau documentelor in scopul ascunderii incalcarilor legii, erorilor administrative, limitarii accesului la informatiile de interes public, restrangerii ilegale a exercitiului unor drepturi ale vreunei persoane sau lezarii altor interese legitime. 

Hotararea 83 incalca legea fundamentala a tarii - Constitutia Romaniei, si anume

Art. 40 – Dreptul de asociere
(1) Cetaţenii se pot asocia liber în partide politice, în sindicate, în patronate şi în alte forme de asociere.

Art. 2 – Suveranitatea
(1) Suveranitatea naţională aparţine poporului român, care o exercită prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice şi corecte, precum şi prin referendum.
(2) Nici un grup şi nici o persoană nu pot exercita suveranitatea în nume propriu.

Art. 16 – Egalitatea în drepturi
(1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.

Hotararea este anticonstitutionala prin faptul ca:
-interzice dreptul la asociere al cetatenilor romani in asociatii cercetasesti (altele decat Organizatia Nationala “Cercetasii Romaniei”)
-transforma optiunea de a fi recunoscut de OMMS intr-un criteriu obligatoriu pentru un ONG din Romania, ceea ce constituie o atingere a suveranitatii tarii.
-discrimineaza pozitiv ONCR in relatia cu mai multe institutii de stat


Art. 20. din Legea nr. 182/2002 precizeaza ca:
Orice persoana fizica sau juridica romana poate face contestatie la autoritatile care au clasificat informatia respectiva, impotriva clasificarii informatiilor, duratei pentru care acestea au fost clasificate, precum si impotriva modului in care s-a atribuit un nivel sau altul de secretizare. Contestatia va fi solutionata in conditiile legii contenciosului administrativ. 


(va urma)

(pentru context, vezi episoadele Cercetasii Romaniei dupa 1990 - traditie vs. impostura)

Alin Dimancescu




CONSILIUL SUPREM DE APARARE A TARII (CSAT)

----------------------------------------------------------------------------------
From: contact@fratii-dimancescu.ro
Sent: 2 aprilie 2015 10:17
To: csat@presidency.ro
Subject: cerere informatii H83/1995
Page 1 of 1
24.04.2015
in atentia Secretarului Consiliului Suprem de Aparare a Ţarii
----------------------------------------------------------------------------------
Domnule General Mihai Somordolea,

Va scriu in numele unei asociatii care militeaza pentru cunoasterea istoriei cercetasiei din Romania, ca parte a istoriei nationale.
Cercetasia este cea mai mare miscare mondiala de educatie nonformala pentru copii si tineri. Are ca sursa de inspiratie armata si a fost infiintata in Marea Britanie, in anul 1908 de catre gen. Robert Baden-Powell.
In Romania armata a sprijinit infiintarea cercetasiei (1913/14) si dezvoltarea ei pana in anul 1937, iar primul presedinte a fost col. adj. regal Grigore Berindei. In primul razboi mondial cercetasii au participat organizat ca forte auxiliare, alaturi de armata romana. Desfiiintata in anul 1937, cercetasia s-a reorganizat incepand cu anul 1990.

In baza Legii nr. 544 din 2001, privind liberul acces la informatiile de interes public, va rugam sa aveti
amabilitatea de a ne sprijini cu urmatoarele:
1. punerea la dispozitie a unei copii dupa Hotararea nr. 83 emisa de CSAT la data de 17.10.1995, semnata de catre presedintele CSAT Ion Iliescu
(cunoastem textul hotararii prin referiri facute la ea in alte lucrari, dar nu avem formatul oficial/complet).
2. precizarea starii acestei hotarari (in vigoare / amendata / abrogata), cu eventualele informatii suplimentare.

Va multumesc,

Alin Dimancescu,
presedinte
Asociatia "Fratii Dimancescu"
istorie si traditie cercetaseasca
----------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------------
NESECRET
Exemplar unic
Palatul Cotroceni, Bulevardul Geniului nr. 1-3, Sector 6, 060116 Bucuresti, Romania
NESECRET

Nr. DSN1/388, din 08.04.2015
Urmare solicitarii dumneavoastra, transmisa in format electronic, inregistrata cu nr. DSN1/388/2015, referitoare la furnizarea unei hotarari a Consiliului Suprem de Aparare a Ţarii, va comunicam urmatoarele:
- Potrivit prevederilor art. 12 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, cu modificarile si completarile ulterioare, hotararile Consiliului se comunica
numai autorităţilor publice si institutiilor publice la care se refera;
- Circulaţia acestui document este protejata si restricţionata atat prin dispozitia legala mentionata cat si prin caracterul secret de desfasurare a sedintelor Consiliului, context in care nu putem da curs favorabil solicitarii dumneavoastra.

CONSILIER DE STAT
MIHAI SOMORDOLEA
Domnului DIMANCESCU ALIN
E-MAIL: contact@fratii-dimancescu.ro

Administratia Prezidentiala
Secretariatul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii
----------------------------------------------------------------------------------

PRESEDINTIA ROMANIEI

----------------------------------------------------------------------------------
From: contact@fratii-dimancescu.ro 
Sent: 16 octombrie 2015 14:52
To: procetatean@presidency.ro
Cc: csat@presidency.ro
Subject: precizari legate de H83/1995 CSAT
----------------------------------------------------------------------------------
Domnului Klaus Werner Iohannis - Presedintele Romaniei

Domnule Presedinte,

Va scriu in numele unei asociatii care militeaza pentru cunoasterea istoriei cercetasiei din Romania, ca parte a istoriei nationale. 

Cercetasia este cea mai mare miscare mondiala de educatie non-formala pentru copii si tineri. Are ca sursa de inspiratie armata si a fost infiintata in Marea Britanie, in anul 1907 de catre lord Robert Baden-Powell . 
In Romania cercetasia a aparut in anul 1913, iar prima asociatie s-a constituit un an mai tarziu. Dupa ce a contribuit la educatia unor generatii intregi de buni cetateni si lideri ai Romaniei, dar si dupa pagini eroice scrise in primul razboi mondial, cercetasia este desfiiintata in anul 1937. Incepand cu anul 1990 cercetasia se reorganizeaza ca miscare, prin aparitia mai multor asociatii de profil.

Acum 20 de ani, pe 17 octombrie 1995, Consiliul Suprem pentru Apararea Tarii a adoptat 
Hotararea nr.83 privind infiintarea si functionarea organizatiilor de cercetasi din Romania
Art.1. Aproba propunerea privind adoptarea de masuri pentru intarirea autoritatii Organizatiei Nationale “Cercetasii Romaniei”, ca organizatie unica in Romania, afiliata la OMMS si de interzicere a organizatiilor care nu sunt acceptate de OMMS.
Art.2. Ministerul Invatamantului, Ministerul Tineretului si Sporturilor, Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, Ministerul de Interne, Ministerul Apararii Nationale, prefecturile si primariile vor sprijini activitatea Organizatiei Nationale “Cercetasii Romaniei” si filialelor locale ale acesteia.
Hotararea a fost semnata de catre presedintele Ion Iliescu.
Textul hotararii apare in lucrarea “De la post-comunism la pre-tranzitie” publicata in anul 1997 de catre Grupul pentru Dialog Social (editor - Victor Barsan), cu sprijinul Delegatiei Comisiei Europene in Romania. 

Prevederile hotararii in cauza
1. sunt neconstitutionale, deoarece incalca dreptul la asociere garantat de Constitutia Romaniei
2. ating suveranitatea tarii prin transformarea afilierii la un organism international (OMMS - Organizatia Mondiala a Miscarii Scout) intr-un criteriu obligatoriu pentru Romania
3. discrimineaza pozitiv  o asociatie/ONG in relatia cu mai multe institutii de stat, ceea ce constituie iarasi o incalcare a Constitutiei

Aceasta hotarare a influentat dezvoltarea miscarii cercetasesti din Romania, consolidand pretentia ONCR de a se auto-considera vechea asociatie din anii 1914-1937.
Chiar daca intr-un final nu a dus la desfiintarea celorlalte asociatii, aplicarea hotararii le-a ingreunat acestora dezvoltarea.
Prevederile ca o asociatie sa fie considerata singura de profil din Romania si/sau ca aceasta are sprijinul institutiilor statului roman sunt de natura a crea perceptia ca aceasta asociatie reprezinta intreaga miscare cercetaseasca sau ca se substituie acesteia.

La o solicitare anterioara adresata catre CSAT (nr. DSN1/388/2015, atasat) am rugat sa se comunice daca Hotararea nr. 83/1995 mai este in vigoare. Raspunsul primit (atasat) a invocat art.12 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea si functionarea CSAT, precum si caracterul secret al hotararii in cauza.

Lipsa unei transparente pe acest subiect poate crea perceptia ca aceasta hotarare este inca in vigoare si continua sa produca efecte legate de sprijinul unor institutii ale statului roman (cele mentionate) catre beneficiara hotararii. 

Fata de cele de mai sus, va rugam ca in calitate de Presedinte al Romaniei si Presedinte al Consiliului Suprem de Aparare a Tarii sa luati in considerare caracterul abuziv, netemeinic si neconstitutional al hotararii in cauza si sa dispuneti masurile necesare pentru ca CSAT sa desecretizeze hotararea si sa comunice informatii despre aceasta.
In cazul in care hotararea este in vigoare, chiar daca aplicarea ei cu privire la interzicerea altor asociatii a devenit de la sine caduca, va rugam sa dispuneti anularea ei pentru a inchide un episod rusinos din istoria democratiei noastre si dureros pentru miscarea cercetaseasca.

Considerand subiectul Hotararii nr.83/1995 ca unul de inters public pentru societatea civila si pentru miscarea cercetaseasca din Romania, va multumesc anticipat in asteptarea unor precizari din partea Presedintiei si a CSAT.  

Cu deosebita consideratie,

Alin Dimancescu,
presedinte
Asociatia "Fratii Dimancescu"
istorie si traditie cercetaseasca
---------------------------------------------------------------------------------- 

----------------------------------------------------------------------------------
From: procetatean@presidency.ro [mailto:procetatean@presidency.ro] 
Sent: 29 ianuarie 2016 11:19
To: contact@fratii-dimancescu.ro
Subject: Raspuns petitie
----------------------------------------------------------------------------------
Petitia nr.32694
Data: 29-01-2016

Domnule Alin Dimancescu,

Referitor la petitiile adresate Presedintelui Romaniei, domnul Klaus Iohannis, la data de 16 octombrie 2015 si, ulterior, la 18 decembrie 2015 si respectiv 21 decembrie 2015, va precizam urmatoarele:

Asa cum ati fost informat si prin adresa nr. DSN1/388 din 08.04.2015 a Secretariatului CSAT, potrivit prevederilor art. 12 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, cu modificarile si completarile ulterioare, hotararile Consiliului se comunica numai autoritatilor publice si institutiilor publice la care se refera.

Circulatia acestui document este protejata si restrictionata atat prin dispozitia legala mentionata cat si prin caracterul secret de desfasurare a sedintelor Consiliului, context in care nu se poate da curs favorabil solicitarii dumneavoastra.

Totodata, va menţionam cã informaţiile clasificate ce se regasesc in Hotararea Consiliului Suprem de Aparare a Ţarii nr. 83 din 17.10.1995 sunt protejate, in ceea ce priveste circulatia documentului respectiv, de prevederile Legii nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate si ale H.G. nr. 585/2002 pentru aprobarea Standardelor nationale de protectie a informatiilor clasificate.

Cu stima,

Consilier de Stat
Gabriel-Cristian Piscociu
----------------------------------------------------------------------------------

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

lista postari (144)

esentiale (9)

jamboree (9)

primul razboi mondial (8)


activitati (11)

principii (3)

instructie, concursuri (11)


recompense si pedepse (4)

inedit (15)

in memoriam (13)

colectii (7)

Biblioteca Cercetasului (10)

Personalitati cercetasie (19)

Asociatii cercetasesti de ieri (3)


Asociatii cercetasesti de azi (8)

Cercetasia astazi (13)